NOSTALGIABUUMI NÄKYY HIMOKSEN ISKELMÄ FESTIVAALEILLA

20.06.2011 / Iskelmä Festivaali

Iskelmä festivaali kokoaa musiikinystävät Himokselle kesä-heinäkuun taitteessa.  Jo kolmatta kertaa järjestettävä festivaali on löytänyt yleisönsä: tapahtumalle tuntuu olevan todellista tilausta niin kävijämäärän kuin asiakaspalautteenkin näkökulmasta, ja festarivieraiden ikäjakauma kattaa iskelmän ystävät lähes kolmessa polvessa. Tapahtuman yhteydessä käydään myös suuren suosion saavuttaneen Iskelmä Artisti -kilpailun finaali.
Iskelmämusiikkia tehdään yhä kunnianhimoisemmin ja se tavoittaa yhä laajemman yleisön. Välillä jo notkahduksen suosiossaan kokenut musiikkilaji tavoittaa nykyään myös nuoret, tyylitietoiset kaupunkilaiset.

”Iskelmän ja popmusiikin raja on yhä häilyvämpi. Alalle on tullut enemmän uusia, nuoria tekijöitä ja monet rokkarit ovat innostuneet säveltämään iskelmää. Muutosten myötä myös monet vanhat tekijät ovat saaneet uutta innostusta tehdä kunnianhimoisempia biisejä ja tekstejä”, sanoo useiden Himoksellakin nähtävien artistien taustajoukoissa toimiva Lauri Domnick Warner Musicilta.

”Vielä 90-luvulla suuri osa iskelmästä vaikutti nopeasti tehdyltä, muoviselta ja mitäänsanomattomalta. Tähän on onneksi tullut suuri muutos ja tänä päivänä iskelmämusiikin tuotantoonkin panostetaan ihan eri tavalla. Nyt käynnissä olevassa nostalgiabuumissa on varmasti kyse myös siitä, että iskelmässä välitetään aitoja tunteita ja todellisia tarinoita.”

Iskelmä festivaalilla vieraili 17 000 kävijää vuonna 2009, ja seuraavana vuonna festarivieraiden määrä oli jo 23 000. Myös yritykset ovat löytäneet tapahtuman. Tänä vuonna tapahtumaan odotetaan yhtä menestyksellistä kävijämäärää.

Ohjelmistossa huomioitu yleisön toivomukset

Iskelmä festivaalin kolme lavaa täyttyvät kovilla artistinimillä heti aloituspäivänä torstaina. Lavalle nousevat tuolloin muun muassa Jenni Vartiainen, , Hanna Pakarinen ja Yölintu. Perjantaina festivaaleilla nähdään Iskelmä gaalassa viidesti palkittu Suvi Teräsniska, artistikomeetta Anna Puu sekä ikisuosikit Markku Aro, Eini, Kaija Koo ja Dingo. Lauantai on juhlapäivä ainakin Mamban, Popedan ja Mariskan ystäville.

Ohjelmistossa on huomioitu yleisön toivomukset: muun muassa Iskelmä radion listan kärkipaikoilla olevat artistit ovat tulossa Iskelmä festivaaleille. Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös Iskelmäartisti -kilpailu sekä jenkki- ja lattaritanssien saloihin perehdyttävä tanssileiri.

Iskelmä Artisti 2011 -kilpailun voittajalle levytyssopimus

Jo kolmatta kertaa järjestettävä Vuoden Iskelmä Artisti -kilpailu käydään Himoksen Iskelmäfestivaalilla perjantaina 1.7. Tänä vuonna kilpailun voitosta kisaavat Antti Matikainen (Järvenpää), Holger Nelin (Vaasa), Mika Mäkkeli (Nurmes), Hanna Seppälä (Tampere), Karoliina Viita (Pori) sekä Sanna Säntti (Ikaalinen). Voittaja saa palkinnoksi levytys- ja keikkamyyntisopimuksen Warner Music Finlandin kanssa.

"Finalistikuusikkomme on todella tasavertainen, sillä jokaisella on omat hyvät puolensa. Finaalista tulee tuomaristonkin kannalta hyvin jännittävä ja päätöksistä vaikeita", ohjelmatoimisto Warner Music Liven Lauri Domnick uskoo.

Edellisvuosina kilpailun voiton ovat vieneet  Jouni Apajainen (2010) ja Pasi Vaininonperä (2009), joista molemmat on kiinnitetty myös tämänvuotisen festivaalin esiintyjäkaartiin.

Iskelmä Artisti 2011 -finaali on Himos Areenalla perjantaina 1.7. klo 18.30 alkaen. Finaalin sisäänpääsy sisältyy festivaalilipun hintaan.

Linjurilla perille

Himokselle on erinomaiset yhteydet eri puolilta Suomea. Tänäkin vuonna festarivierailla on halutessaan mahdollisuus hypätä myös kätevään festaribussiin. Töysän liikenteen kuljetukset keräävät matkalaisia muun muassa Helsingistä, Lahdesta, Tampereelta, Karstulasta ja Jyväskylästä lähteviltä reiteiltä. Lisäksi festarivieraiden käytettävissä on busseja, jotka liikennöivät Jämsän ja Himoksen välillä. Lisätietoa yhteyksistä ja aikatauluista Iskelmä festivaalin nettisivuilta iskelmahimos.fi/kuljetukset.

Himos on yksi Suomen merkittävimmistä viihdetapahtumien näyttämöistä

Jämsässä sijaitseva HimosLomat on alueensa suurin majoitus- ja ohjelmapalveluita tarjoava yritys. Valtakunnallisesti HimosLomien Himos Areena on yksi merkittävimmistä viihdetapahtumien näyttämöistä. Esimerkiksi The Voice Juhannus -festivaali on yksi Suomen suurimmista keskikesän tapahtumista, ja se keräsikin viime vuonna yli 40 000 juhlijaa. Kesällä HimosLomat järjestää myös muun muassa hiphop-kansan Pipefestin.

Himoksen suosio suurten musiikkitapahtumien näyttämönä selittyy paikan hyvällä maineella, onnistuneilla artistivalinnoilla, majoitusmahdollisuuksien runsaudella ja luonnonkauniilla alueella. Merkittävää on myös Himoksen keskeinen sijainti. Himos sijaitsee lähellä Etelä-Suomen isoja kaupunkeja ja sinne on nopea ja hyvä kulkuyhteys muun muassa Jyväskylästä, Tampereelta ja Lahdesta.

ISKELMÄ HIMOS to – la 30.6.-2.7.2011, Himos, Jämsä. K-18
Suomen iskelmätaivaan kovimmat artistit kolmena päivänä, kolmella lavalla.

Lippujen hinnat
3 pvän ennakko 86,00 - portilla 95,00
2 pvän ennakko 76,00 - portilla 85,00
1 pvän ennakko 45,00 - portilla 49,00