HIMOSLOMIEN KESÄ KERÄSI LÄHES 100 000 KÄVIJÄÄ

27.09.2011 / HimosLomat

HimosLomien kesäkävijöiden määrä kasvoi tänä vuonna 20 prosentilla. Keskuksen 94 000 kävijää nautti muun muassa toinen toistaan upeammista festivaaleista Keski-Suomen järvimaisemissa. The Voice Juhannus -festivaali keräsi yhteensä 40 000 festarivierasta ja säilytti näin asemansa maamme ykkösjuhannustapahtumana. Myös Himokselle siirtynyt hiphop-festivaali Pipe Fest ylitti odotukset kirkkaasti. Himos on hyvässä kasvuvauhdissa, ja muun muassa alueelle kesäksi 2013 nousevan, täysimittaisen golfkentän valmistelut etenevät vauhdikkaasti.

Himoksen kesäkävijöiden määrä on noussut tasaisesti. Tänä vuonna kävijöitä oli 94 000, mikä tarkoittaa +20 % nousua viime vuoteen verrattuna. Edellisenä vuonna kesäkausi keräsi 78 000 kävijää.

“Olemme hyvin tyytyväisiä siitä, että yli 40 prosenttia liikevaihdostamme tulee kesäsesongista. Keskuksemme on muuttunut todelliseksi ympärivuotiseksi kohteeksi, ja tulevat lisäykset palvelutarjontaan vahvistavat kesäkauden tarjontaa entisestään”, sanoo HimosLomat Oy:n toimitusjohtaja Tiina Mäntyharju. ”Ravintoloiden osalta liikevaihto on jo nyt tasainen ympäri vuoden”.

”Sesongeillamme on täysin omanlaiset luonteensa. Kesää värittävät suuret festivaalit, jotka kokoavat alueelle vuorollaan iskelmämusiikin ystävät, rock-kansan ja hiphop-väen.  Lisäksi keskusta kansoittavat mökkeilijät ja kesämatkailijat. Talvella keskusta hallitsevat vuorostaan talviurheilu ja HimosAreenan bileviikonloput huippuluokan artisteineen. Talvi on myös kävijämäärältään varsin kansainvälinen, mikä näkyy keskuksessa erityisesti juhlapyhinä.”

Festivaalikansalle hulppea tarjonta – Pipe Fest ylitti odotukset

Kesän 2011 festivaalitapahtumat olivat täynnä huippuhetkiä, ja vetivät keskukseen ennätysmäärin vierailijoita. Maamme merkittävin juhannustapahtuma The Voice Juhannus -festivaali eräsi yhteensä 40 000 festarivierasta ja säilytti näin asemansa maamme ykkösjuhannustapahtumana.

Nyt kolmatta kertaa järjestetty Iskelmä Himos vakiinnutti puolestaan paikkansa jokavuotisena aikuisen kohderyhmän festivaalina. Tapahtuma keräsi 26 000 kävijää, ja lavalla nähtiin yli 30 valovoimaista artistia.

Myös Himokselle siirtynyt, hiphop-kansan Pipe Fest ylitti odotukset 18 000 kävijällään. Tapahtuma siirtyi tänä vuonna ensi kertaa Keski-Suomen järvimaisemiin Himokselle ja sai siten Pipefest sai suuremman tapahtuma-areenan sekä uuden järjestäjän, HimosLomat konserniin kuuluvan Himos Festival Oy:n.

”Pipe Fest tähtää Pohjoismaiden suurimmaksi hiphop-tapahtumaksi. Olemme todella iloisia siitä, että artistit ja yleisö ottivat uudistukset näin hyvin vastaan”, Mäntyharju kertoo. ”Hiphop-kulttuuri näyttäytyi tapahtumassa laajempana kuin koskaan ja kävijät nauttivat hulppean musiikkitarjonnan lisäksi muun muassa breakdancekilpailuista, beatboxaus battlesta ja graffitialueesta”.

Himoksen kesässä riitti muitakin tapahtumia aina jenkkiautoilijoiden V8-tapahtumasta hengelliseen New Wine -tapahtumaan. Kesän esikisoissa testattiin myös Himoksen toimivuutta ensi kesänä järjestettäviin kullanhuuhdonnan Euroopan Mestaruuskilpailuihin. Myös Neste Oil Ralli näkyi keskuksessa vahvasti ja täytti kokonaiset 80 % majoituskapasiteetista.

Himos hyvässä kasvuvauhdissa

Himoksen matkailu- ja vapaa-ajankeskukseen rakennettavan golfkentän valmistelut etenevät vauhdikkaasti ja kentän valmiusaste on jo yli 50 %.  Maansiirto- ja pohjatyöt on pääosin tehty, ja muotoilut saadaan kokonaisuudessaan valmiiksi syksyn aikana. Täysimittainen pay & play -periaatteella toimiva Himos-Patalahti Golf Oy:n golfkenttä valmistuu kesäksi 2013.

Myös alueen kunnallistekniikan ja tiestön rakentaminen on hyvässä vauhdissa, ja ensimmäiset loma-asunnot valmistuvat hiihtolomaviikoille. Uuden golfkentän reunoille kohoaa lähitulevaisuudessa noin 300 loma-asuntoa. Ensimmäisessä rakennusvaiheessa, helmikuussa 2012, paikalle nousee muun muassa seitsemän Kontion hirsitaloa, sekä neljä Lapponian paritalohuoneistoa.

Himoksella nähdään syksyllä jälleen upea kattaus artistivieraita, kun Himos Areenalle nousevat muun muassa ikisuosikki Eppu Normaali, pitkästä aikaa Suomen-kiertueella oleva, Mission Impossible 4 -elokuvaroolinsakin myötä ajankohtainen Samuli Edelmann, huhtikuussa uusimman Manner –albuminsa julkaissut Scandinavian Music Group sekä uuden bändinsä kanssa paluun lavoille tehnyt Lauri Tähkä. Lisäksi keskuksessa vietetään muun muassa iloista koko perheen tapahtumaa Lasten Festivaalia 20. - 22.10.2011.

Himos elää mittavaa kasvun aikaa. Eteläisen Suomen suurin talviurheilu- ja laskettelukohde on tätä nykyä ympärivuotinen vapaa-ajankeskus, joka  muuntuu lumettomana aikana festivaali- ja lomaparatiisiksi.
Alueelle tehtävät investoinnit lisäävät majoituskapasiteettia, esiintyjäkaarti Himos Areenalla on koko Suomen mittakaavassa huippuluokkaa, ja täysmittaisen, vuonna 2013 avautuvan golfkentän rakentaminen on täydessä vauhdissa. Talvikauden 2010-2011 uutuuksina keskuksessa avautuivat ravintola MONO pub & pizzeria sekä Hoitola Pikku Spa.

Lisätietoja:
HimosLomat Oy, toimitusjohtaja Tiina Mäntyharju, puh. 040 8346 700, tiina.mantyharju@himoslomat.fi
HimosResort Oy, toimitusjohtaja Hannu Mäntyharju, puh. 0400 666 902, hannu.mantyharju@himosresort.fi

Vuonna 1989 perustettu HimosLomat on alueensa suurin majoitus-, ravintola- ja ohjelmapalveluita sekä kiinteistöhuoltopalveluita tarjoava yritys. Jämsässä sijaitsevan ympärivuotisen vapaa-ajankeskuksen mökeissä, huviloissa ja hotellissa on yhteensä lähes 3000 vuodepaikkaa. HimosLomien Himos Areena on yksi valtakunnallisesti merkittävimmistä viihdetapahtumien näyttämöistä ja yhtiön järjestämät kesäfestivaalit kuuluvat Suomen suurimpiin. Lumettoman kauden osuus yhtiön liikevaihdosta on 40 %. Alueen keskiöön nouseva golfkenttä valmistuu kesällä 2013. HimosLomat -konsernin liikevaihto edellisenä tilikautena oli noin 15 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 72 paikallista työtekijää ympärivuotisesti. www.himoslomat.fi

Himos Resort Oy rakentaa Himoksen matkailu- ja vapaa-ajankeskuksen  sydämeen täysmittaisen golfkentän ympärille valmiita vapaa-ajan  asuntoja ja tarjoaa myös lomatontteja alueelta. www.himosresort.fi