MAJOITUS 24 ONLINE

Laajennettu Haku

JOOGA ELÄMÄNTAPANA - OTA KÄYTTÖÖSI JOOGAN KOKONAISVALTAINEN HYÖTY

12.07.2018 / Blogi


Namaste Himos -joogafestivaalin
ohjaaja Emilia Haljala avaa blogitekstissään joogan kokonaisvaltaista vaikutusta ihmisen elämään. Ensimmäistä Namaste Himos -viikonloppua vietetään joogaharjoitusten, -luentojen ja meditaation parissa 20.-22.7.2018.

"Jooga on elämäntapa, joka tarjoaa monipuolisia työkaluja mielen, kehon sekä sielun hoitamiseen ja kehittämiseen. Me ihmiset olemme kaikesta samankaltaisuudesta huolimatta hyvin erilaisia, ja näin ollen myös joogalajeja on useita eri tyyppisiä. Voidaan ajatella, että kaikilla on yhteinen päämäärä johon on tarjolla monia eri polkuja. Jokainen valitsee niistä itselleen sopivimman. Olipa kyseessä mikä tahansa tyylisuunta, joogan perusperiaate koostuu viidestä pääelementistä, jotka auttavat meitä elämään tasapainoisempaa elämää.

1. Fyysiset harjoitukset eli asanat

Kehomme ollessa kotimme on siitä pidettävä huolta, jotta viihtyisimme siinä. Asanaharjoitukset vahvistavat lihaksiamme ja niveliämme, venyttävät sekä lisäävät kehomme joustavuutta. Monet harjoitteet hellivät selkärankaamme ja auttavat parantamaan ryhtiä. Kun ryhtimme on kunnossa myös hengityksemme virtaa vapaammin. Asanoilla on myönteinen vaikutus myös hermostoon verenkiertoon, sisäelimiin ja umpieritysjärjestelmään, joka on vastuussa muun muassa hormonien erityksestä.

2. Hengitys eli pranayama

Koska hengityselimistömme toimii automaattisesti, emme aina tule kiinnittäneeksi huomiota hengityksen laatuun. Stressi ja kiire kiihdyttävät hengitystä, jolloin se jää helposti pinnalliseksi. Pinnallinen ja tiheä hengitys puolestaan aktivoi stressitilaa entisestään. Syvät sisäänhengitykset ja rauhalliset uloshengitykset sen sijaan stimuloivat parasympaattista hermostoamme, joka vastaa kehon rentoutumisesta. Hengitys yhdistettynä asanaharjoitteluun syventää lempeästi venytyksiä.

3. Rentoutuminen

Vastapainona fyysiselle harjoittelulle, kehomme tarvitsee aikaa rentoutumiselle ja palautumiselle. Rentoutumisella tarkoitetaan sekä kehon rentoutumista että mielen rauhoittumista. Hengityksen avulla pystymme tietoisesti rentouttamaan kehoa ja tyynnyttämään mieltä. Käy selin makuulleen ja laita toinen käsi kevyesti vatsan päälle. Hengitä nenän kautta syvään sisään, pallea laajenee ja vatsa nousee ylös päin. Hengitä nenän kautta ulos ja anna vatsan laskeutua. Kehosi rentoutuu hiljalleen pitkien ja rauhallisten uloshengitysten myötä. Kun huomio keskittyy hengitykseen, myös mieli saa levätä.

4. Ruokavalio

Joogafilosofia suosii kasvisruokavaliota, joka koostuu puhtaasta, yksinkertaisesta sekä helposti sulavasta luonnollisesta ruoasta. Ravinnon tulisi sisältää tasaisesti proteiinia, hiilihydraatteja, mineraaleja, rasvoja ja vitamiineja.

5. Positiivinen ajattelu ja meditaatio

Ajatuksillamme on yllättävän kauas kantavat vaikutukset. Hauduttuaan ensin päässämme jonkin aikaa, ajatukset muodostavat sanamme. Sanat muuttuvat pikku hiljaa teoiksi, teot tavoiksi ja tavat määrittelevät pitkälti keitä olemme ja miten elämme elämäämme. Positiivinen ajattelu ei suinkaan tarkoita negatiivisten asioiden välttelyä vaan ennemminkin kykyä käsitellä kaikenlaiset tunteet ja tilanteet. Meditaation avulla voimme oppia seuraamaan mielemme matkaa ikäänkuin sivusta takertumatta jokaiseen ajatukseen. Näin pystymme vaikuttamaan mielemme liikkeisiin ja ajatuksiin.  Mielemme harhailee usein menneessä tai tulevassa, jolloin meditaatioharjoitukset auttavat meitä keskittymään olennaiseen eli tähän hetkeen.

Nämä viisi elementtiä yhdessä tukevat toinen toisiaan muodostaen joogasta kokonaisvaltaisen tavan niin henkisen kuin fyysisen tasapainon ylläpitämiseen. Namaste Himos -joogafestivaaleilla on mahdollisuus kokeilla erilaisia joogalajeja tai syventyä itselle sopivimpaan menetelmään. Voit valita viikonlopun ohjelmasta juuri ne luennot ja workshopit, jotka sinua parhaiten palvelevat."

Lue lisää tapahtumasta www.himoslomat.fi/namastehimos

Namaste Himos myös Facebookissa »

Majoitus- ja lippuvaraukset

Himos keskusvaraamo
puh. 020 711 9200
himoslomat@himoslomat.fi